Jak vybrat vhodnou baterii to veterána?

O tom jakou autobaterii je ideální mít ve svém autě by se dala vést spousta debat. V dnešních autech jsou snad už bez výjimek používané bezúdržbové akumulátory.

Zatímco moderní vozy zatěžují akumulátory kromě infotaiment systémů, výkonných audiosystémů a spousty podpůrných elektrických systémů také systémy Start/Stop — tedy častým startováním motoru během jediné jízdy, u staršího vozu je akumulátor zatěžován spíše stářím vozu jako takového — tedy dobíjecí soustavou, která nedobíjí tak jako když bylo vozidlo nové a to buď kvůli staršímu alternátoru/dynamu, tak kvůli stáří samotného elektrického vedení. Zoxidované kontakty a staré kabely nevedou proud tak dobře jako nové. Časté jsou různé malé zkraty vinou zatečení vody například do dveří, kde je zapojená nějaká elektrická výbava (selenoidy pro centrální zamykání, různá světla, zapalovače, apod. Časté je také časem urezlé kostření. To je asi nejotravnější závada na elektroinstalaci, protože se velmi obtížně hledá. Kromě toho staré vozy nepočítali s tím, že by existovalo něco jako denní svícení.

Pokud máte starý vůz s ampérmetrem na palubní desce, velmi dobře víte, jak postupné zapínání rádia, světel, ba dokonce zapnutých směrovek ve spojení se stáním na brzdě — tedy svícením brzdových světel ovlivňuji elektrickou bilanci ve vašem voze. Ve chvíli kdy takto stojíte na semaforech a motor běží na volnoběh budete ve většině případech v záporných hodnotách — akumulátor tedy nejen že není dobíjen, ale ještě spotřebovává energii.

Parametry

Základními paramtery, podle kterých je potřeba autobaterii vybírat jsou:

  • Napětí (v drtivých případech kromě Trabanta se 6V se bavíme o 12V)
  • Kapacita (udávaná v Ah — ampérhodinách) — nejjistější je dohledat dobový manuál či nejlépe příručku k autu, kde je popsána vhodná kapacita baterie, která je doporučována k vaší motorizaci, výbavě a zároveň k dobíjecí soustavě, která je dimenzovaná na určitou kapacitu baterie.
  • Startovací proud (udává v Ampérech jaký startovací proud je schopen akumulátor krátkodobě dodat při startování vozidla)
  • Velikost (aby se nám vešla na určené místo v autě).
  • Orientace pólů (existují totiž akumulátory s kladným pólem napravo a nebo s kladným pólem nalevo — záleží na elektroinstalaci ve vozidle). Možná vás napadne, že když koupíte špatnou tak stačí baterii jednoduše otočit. Jako u většiny ostatních kabelů ve voze jsou všechny tak nějak kratší než by měli být, takže ve většíně případů vám na póly baterie nedosáhnou.
  • Typ technologie (gelová, s tekutým elektrolytem, bezúdržbová, údržbová, apod.)

Co udělat po koupi baterie?

Po koupi baterie je nejlepší dovezený akumulátor nejdříve nabít doplna kvalitní nabíječkou. Ve většině případů už od doby výroby baterie uběhla nějaká doba a každý akumulátor trpí samovybíjením, proto již nebude zdaleka plně nabitý.

S tím souvisí i rada pro koupi baterie. Pokud budete kupovat baterii na zapadlé pumpě v Horní Dolní, kde ji naskladnili před několika lety a je už v regálu pokrytá silnou vrstvou prachu, velmi pravděpodobně bude takový akumulátor již trpět silnou sulfutací. Akumulátor je lepší kupovat v prodejně, kde se autobaterie prodávají jedna za druhou — takže buď nějaký specializovaný prodejce autobaterií, nebo nějaký větší prodejce autodílů.

Kdy je čas na výměnu autobaterie?

Pro ověření kondice autobaterie je nejlepší zátěžový test. Ten je velmi jednoduchý a spočívá v krátkodobém odběru velkého proudu z autobaterie zátěžovým testerem. Na voltmetru pak jednoduše sledujete kam až klesá napětí při startu. Pokud klesne velmi, nedokáže již startér otočit motorem a vy jste nenastartovali. Takový akumulátor se pak sice při přiložení voltmetru tváří jako plně nabitý, ale při požadavku na proud jeho napětí okamžitě klesá. To může být dáno například sulfutací elektrod akumulátoru.

Mít takový akumulátor ve voze je velmi zrádné, protože si v pátek řeknete že se o víkendu pojedete projet, dáte baterku ve voze na nabíječku. V sobotu přijdete k autu, odpojíte nabíječku a v teple garáže naprosto bez problémů nastartujete. Z části proto, že je rozdíl roztočit studený a teplý motor, z části proto, že se baterie na chvíli vzpamatovala po právě proběhlé resuscitaci. Po 10ti kilometrech, kdy jste celou cestu svítili, protože na vás všichni blikali, že nesvítíte jdete natankovat. Dáte si rovnou kávu a povedete krátký rozhovor s dalším návštěvníkem benzínky, který obdivuje váš vůz. Vy pak pyšný na to jak skvělého máte veterána otočíte klíčkem a nic se nestane. Maximálně krátké zatočení. V tu chvíli se vaše důvěra v další spolehlivou a ničím nerušenou jízdu vytratí.

Jak se o baterii starat?

Samozřejmostí je ji pravidelně nabíjet. Tím ji udržíte ve skvělé kondici i když nebudete s vozem často jezdit. Autobaterie se cítí nejlépe, když je plně nabitá. Dnes není problém koupit celou řadu autonabíječek, které mohou být na baterii připojené celou dobu a vy tak máte auto vždy připravené k jízdě.

Oblíbené jsou třeba nabíječky z LIDLu, které byly nejdříve dostupné pouze v akcích a byl o ně takový zájem, že byly beznadějně vyprodané. Teď je možné je koupit už na jejich internetovém obchodu celoročně. Mají jeden neduh a to ten, že neumí nabít silně vybíté akumulátory — nabíječka to vyhodnotí jako chybu a nezačne nabíjet, protože je napětí příliš nízké.

K silně vybitému akumulátoru může dojít velmi snadno a neznamená to, že je pak akumulátor na vyhození. Jednoduše si zapomenete zapnutá světla, nedovřete v garáži kufr (zůstane svítit světlo v kufru), děláte nějaké úpravy na elektrických částech vozu a zapomenete někde zaizolovat trčící kabel. Akumulátor se přes noc vybije a vy ho můžete bez problémů oživit. K tomu už ale poslouží kvalitnější nabíječky například od značky C-TEK.

Také jsem začínal na LIDLu a postupně jsem se propracoval k C-TEKu. Kromě toho, že nabije skutečně cokoli, má chytré koncovky konektorů, takže můžete mít nabíjecí konektor vyvedený na daleko přístupnější místo — například u MINI Coopera by znamenalo kvůli nabíjení vyndat půlku kufru. Takhle si vyvedete nabíjecí konektor například pod palubní desku, nebo někdo jej vyvede na nějaké místo klidně mimo karoserii. Dělají to tak hlavně v severských zemích, kde je připojení auta na nabíječku dennodenní činností a nechávat na ulici auto s otevřenou kapotou by nebylo asi úplně bezpečné.

Ostatně C-TEK je Švédská značka, takže kdo jiný by měl dělat dobré nabíječky než severská země.

Jak zachránit situaci když je baterie KO?

Osvědčenou klasikou jsou startovací kabely. Ne vždy je ale pomoc poblíž a kvalita startovacích kabelů je tak špatná, že se vám pomocí nich nemusí vůbec podařit nastartovat, nebo se na nich může začít škvařit izolace. Jak ve skutečnosti vypadají startovací kabely uvnitř – tedy kolik z jejich tloušťky dělá izolace a kolik reálný vodič se můžete dočíst v tomto testu.

Velmi vhodné je mít s sebou přenosný startovací zdroj — tzv. Powerstation na který nedám dopustit. Pomohl mi nastartovat a dojet domů už několikrát. Jeho cena se tak několikrát zaplatila tím, že člověk mohl problém vyřešit sám.

Startovací zdroje jsou dnes už i ve formě malých powerbank. Připomínají ty, kterými nabíjíte telefon či tablet, mají ale výstup na 12V a jsou schopny krátkodobě dodat takový proud, že auto nastartujete.

Dávejte si při výběru powerstation akorát na to jakou motorizaci budete startovat. Roztočit 6750ccm motor dá jinou práci než 1290ccm. Proto zatímco MINI Coopera jsem ze základní powerbanky co byste z ní 4x nabili telefon nastartoval asi 6x, u obrovského 6,7 litrového motoru Rolls-Royce to bylo po velkém přesvědčování a čekání jen jednou. Motor si při startu bral navíc takový proud, že powerbanku “odpálil” a ta musela jít na reklamaci. Proto pokud budete potřebovat startovat něco většího, doporučuji powerstation, ve kterých je schovaný gelový akumulátor, který je například v záložních zdrojích k PC, a má standardně napětí 12V, než startovat auto z Li-Ion baterie.

Veteránům jsem se začal věnovat jako relaxu od mé každodenní práce, kterou jsou webové stránky a online marketing. Po velmi rychlém zjištění, že se jedná o skvělou psychohygienu jsem se pouštěl do dalších projektů, které mi dělají radost.

Komentovat:

Your email address will not be published.

Site Footer