Renovace interiéru auta  –  jak začít?

Máte pocit, že interiér vašeho vozu už není to co býval? Nebo se vám dokonoce rozpadá pod rukama?

V první řadě bude dost záležet na tom, jestli je interiér z látky, nebo z kůže. Kůže je jak známo odolný materiál a především materiál restaurovatelný. S koženým interiérem se dají dělat doslova zázraky. Dnes na trhu existuje celá řada přípravků, které mohou interiér pozvednout na zcela jinou úroveň.

Sedačky

Koupě interiéru z jiného auta

V některých případech se jedná o jednoznačně nejjednodušší cestu. Koupit interiér z jiného auta a jednoduše ho jen vyměnit. Problém je trochu v tom, že si z velmi špatného interiéru pomůžete k lepšímu, ale bude to vždy nějaký kompromis. U 20, 30 či 40 let starých vozidel neseženete použitý interiér, který by neměl nějaké závady. Tzn. vždy někdo v tom autě seděl jezdil s ním a i když řidič přímo nepropálil potah cigaretou bude zkrátka na interiéru znát, že v něm někdo najezdil desítky tisíc kilometrů. Kromě toho ve většině případů kupujete celé sedačky – ne jen čalounení, protože to by se mohlo při sundávání poškodit. Kupujete si tak trochu zajíce v pytli co se týká vnitřku interiéru (plísně, apod.).

Přečalounění

Sada čalounění
Sada čalounění

Prečalounění vrátí sedačkám původní vzhled. Pro přečalounění můžete zvolit buď přečalounění na míru od nějakého čalouníka, nebo se vám u rozšířenějších aut podaří najít člověka, který se šitím čalounění na konkrétní vůz živí. Mně se takto podařilo sehnat v Belgii skvělého člověka, který šije věci do interiéru na MINI. Díky tomu jsem přečalounil všechny sedačky do stavu lepšího než by mohl být z továrny. Výhodou je, že si můžete zvolit barvy kůže, barvy šití i styl prošívání podle vašich preferencí.

Nevýhodou může být při přečalounění na míru vyšší cena, protože daný čalouník bude dělat za celý život třeba jen jedno auto tohoto typu  proto mu to zabere více času.

Nezapomínejte že přečalounění neznamená jen vyměnit potahy sedaček. Ve většině interiérů jsou to také dveřní panely, části palubní desky, apod. Kromě toho je často nutné opravit či znovuvyrobit části sedaček – dovyplnit sedák či boční vedení, jinak nebude nově očalouněná kůže natažená a bude vypadat splaskle.

Pokud chcete kontakt na člověka, co šije interiéry na MINI, tak se mi ozvěte.

Pokud byste se do přečalounění chtěli pustit sami, určitě budete potřebovat několik nástrojů, bez kterých se neobejdete.

Oprava stávajícího interiéru

Sedačky lze obzvlášť pokud se jedná o kožené čalounění velmi dobře opravit. Díky tomu se dostane interiéru prakticky nový vzhled bez poškození stávajícího čalounění.

Funguje to tak, že se kůže nejdříve pečlivě vyčistí od špíny, která na ní ulpěla za těch několik desetiletí. Poté se musí zbrousit, staré praskliny, zářezy a trhliny vytmelit a poté se musí nastříkat barvou.

Výsledek můžete vidět například zde.

Nejlépe je opravovat interiér do stavu původního – tedy do stejného odstínu. Původní odstín často už není k dispozici, takže se vezme nějaká nejméně exponovaná část auta – oblíbené jsou třeba sluneční clony, které na své vnitřní straně mají často nejblíže původnímu odstínu. Na ostatní části čalounění buď padal prach, někdo na nich seděl, nebo na ně jednoduše jen svítilo slunce.

Palubní deska

Záleží auto od auta. Palubní desky jsou z různých materiálů. Ve starších autech jsou dokonce kovové, takže tam toho moc řešit nemusíte. U luxusnějších značek jsou časté kožené palubky – tedy většinou nějaký materiál na kterém je nalepená kůže. V 80. a 90. letech oblíbené plastové palubky z tvrdých či měkčených materiálů.

Kůži lze podle stavu a podle místa, kde se poškození nachází opravit, nebo přečalounit.

V mnoha případech je výhodnější (zejména u vozidel, kterých se vyráběla větší série) sehnat palubní desku použitou z jiného auta, které bylo třeba nabourané, nebo jinak znehodnocené.

Dekory

Snad v každém interiéru je použitý i nějaký dekor – ať už na palubní desce, středovém panelu či na dveřích a i jinde po interiéru. U luxusnějších značek jsou to nejrůznější dřevěné panely, které jsou i součástí palubní desky.

Dřevu je potřeba věnovat speciální péči. Opět existují firmy, které se zabývají restaurátorstvím těchto dřevěných dílů interiéru. Hledejte například výrobce či servis hudebních nástrojů ze dřeva (kytary, housle, apod.).

Koberce

Vzhledem k tomu, že koberce jsou nejvíce znečišťovaným povrchem v celém autě a jsou obecně velmi náchylné na vlhkost, má smysl je v opravdu starých autech zachovávat jen v některých případech.

V každém případě můžete vždy začít první pomocí pro koberce, což je opravdu důkladné vysátí (ideálně celé podlahy auta bez sedaček a jiných částí (například středového panelu)) a následně tepování. To může leckteré koberce zachránit.

Jinak jsou koberce skvělou líhní pro plísně v případě vlhkosti a spolu s prachem a dalšími nečistotami jsou jedním z největším zdrojem zápachu. Proto preferuji jejich výměnu.

Existuje několik firem, které se zabývají šitím koberců i do klasických aut a které vám ušijí koberce přímo pro vaše auto podle původních vzorů. Navíc si budete moci vybrat barvu z jejich vzorníku, často i okraje koberce a šití, takže si můžete vzhled interiéru přizpůsobit vašim představám.

Asi nejznáměnjší je v tomto oboru britská firma Coverdale.

Strop

Stropnice je kapitolou sama pro sebe. U starších aut je stropnice napínána pomocí speciálních “vzpěr” na kterých stropnice nejdříve visí a poté se zacvaknutím do horní polohy strop vypne. Často je stropnice u aut, kde je v okolí oken klasické gumové těsnění do kterého je vtlačeno okno, přilepená na hraně karoserie.

Ve většině případů je tedy při výměně stropnice nutné vyndat čelní a zadní sklo včetně těsnění.

Stropnici lze buď tepovat – v případě modernějších aut, v případě starších aut, kde je často stropnice i kožená či koženková nebo vynilová ji lze jemně a opatrně čistit prostřednictvím čistících prostředků na kůži či vinyl.

Veteránům jsem se začal věnovat jako relaxu od mé každodenní práce, kterou jsou webové stránky a online marketing. Po velmi rychlém zjištění, že se jedná o skvělou psychohygienu jsem se pouštěl do dalších projektů, které mi dělají radost.

Komentovat:

Your email address will not be published.

Site Footer