Stará vs. nová auta

Nová auta již nejsou to co bývala ta stará

Uvědomuji si, že tohle bude trochu kontroverzní téma, obzvlášt proto, že sám jsem velkým příznivcem starých – poctivých věcí. Je ale férové přiznat, že nová auta sice jsou taková, že bych si nevěděl, které si koupit a nevím jestli bych z nějakého auta měl opravdovou radost, nicméně i tak automobilový průmysl ušel velkou cestu a to zejména k uživatelské přívětivosti a ekonomice provozu.

Spolehlivost

Dnes může automobil vlastnit člověk, který nemá k technice absolutně žádný vztah. Když si koupí auto s automatickou převodovkou stačí jen když umí točit volantem a šlapat na pedály podobně jako na autodromu – tam to ostatně zvládají i velmi malé děti (a někdy se tak chovají i dospělí za volantem).

To je rozhodně velký pokrok. Takový člověk nemusí v lepším případě na auto vůbec sáhnout. Nemusí otevírat kapotu a může u drtivé většiny automobilek a to i u těch nejlevnějších modelů jezdit 20.000 – 30.000km dokud mu zkrátka nenapíše palubní počítatač, že je čas zajet do servisu.

To je věc u starých vozidel nevídaná, jelikož s pravidelnými kontrolami po určité době bylo počítáno v daleko větší míře a předpokládalo se, že alespoň základní úkony zvládne udělat řidič sám. Běžné byly v rámci mezí určité úniky provozních kapalin, takže musel uživatel zvládat jejich kontrolu a doplňování. Jednoduché mechanické závady bylo zvykem odstraňovat během cesty – typicky silonky jako náhrada klínového řemenu.

Zatímco dříve byla auta ceněným majetkem a byla často garážovaná a opečovávaná, dnes s autem jezdíte po celý rok v nejrůznějších podmínkách (sníh, sůl) a v Srpnu naložíte auto až po střechu načež se vydáte na 3000km dlouhou cestu na dovolenou a zpět. Je stále méně lidí, kteří před takovou cestou zkontrolují alespoň hladinu motorového oleje.

V tomhle je určitě obrovský pokrok. Auta jsou mnohem spolehlivější.

Trvanlivost

Panuje obecný názor, že auta, která jsou založená na mechanických principech vydrží déle (jsou v podstatě nesmrtelná) než auta, která jsou prošpikovaná elektronikou.

Na jednu stranu je v případě závad neocenitelným pomocníkem diagnostika, která přesně upozorní na konkrétní nefunkční součástku, to se s pátráním s čelovkou na hlavě a multimetrem v ruce při hledání závady na elektroinstalaci starého auta nedá srovnat.

Elektronika je často problémová i ve fázi, kdy je auto zánovní, její spolehlivost je navíc limitována tím, že auto je ač se to nezdá provozováno v poměrně náročném prostředí (obrovské výkyvy teplot, vlhkost, prašnost), ani jedno z toho nejsou podmínky vhodné pro provozování elektronického zařízení.

Asi nejhorší vlastností elektronikou prošpikovaných aut je pud sebezáchovy – tzn. pokud elektronika vyhodnotí, že něco nefunguje tak jak má, omezí některé z vlastností auta (omezí jeho rychlost, znemožní nastartování, přepne se zkrátka do nouzového režimu, ve kterém se v dobré víře snaží eliminovat ještě větší poškození vozidla).

To je pochopitelná vlastnost u běžných flotilových vozidel, méně pochopitelná u aut, která se běžně používají v těžkém terénu (Land Rover, apod.). Pokud jste v africe a auto si zamane, že některý senzor se chová jinak než má (například kvůli vysoké teplotě), tak jste uprostřed ničeho prostě dojeli. Nebo pokud natankujete naftu z kanystru a řídící jednotka vyhodnotí divné hodnoty ve vstřikování. Zatímco starý Land Rover by zachrochtal, ze zadu by sice šel chvíli černý dým ale nějak by to zkrátka strávil, v moderním autě blikne kontrolka motoru, spadne do nouzového režimu a nepustí motor do otáček.

S ohledem na to, že každá elektronika podléhá zkáze – součástky nejsou nesmrtelné (například kondenzátory a i samotné tištěné spoje plné pájky), budou stará mechanická auta určitě trvanlivější. Bude zajímavé za 20, 30 let jak se budou chovat v autech nejrůznější asistenty, které hlídají jestli jedete v pruhu, různé motorky které vám pak vibrují volantem když pruh opouštíte bez blinkrů, nebo například bezklíčové odemykání.

Bezpečnost

Vývoji v oblasti bezpečnosti lze těžko oponovat. Zatímco stará auta většinou vyhrávají hmotností, marně byste u nich hledali sofistikovanější systémy jako elektronické asistenty nebo snad airbagy.

Vzpomňte si na některé youngtimery jak hrdě dávali u zadních světel nálepkou najevo, že mají ABS.

V minulosti se kromě toho očividně příliš neřešila případná srážka s chodcem. Ten by si totiž na nejrůznějších tehdy velmi oblíbených soškách a emblémech značek vyčnívajících z chladičů rozpáral polovinu těla.

Vývojem prošly i karoserie, které jsou vyvíjeny s důrazem na nejrůznější deformační zóny, kdy mačkání a lámání plechu má pohltit co nejvíce kinetické energie nárazu. To je mimo jiné důvod, proč auta dnes vypadají jak vypadají – tedy že se karoserie nafukují a čím dál tím více kulatí.

Takové celkem pěkné srovnání starého a nového vozu v crashtestu je vidět třeba na tomto videu

Efektivita = spotřeba

Vývoj v oblasti motorů zejména tedy v oblasti spotřeby je také obrovský. Zejména z pohledu dostupného výkonu získaného z určitého objemu a s ohledem na spotřebu takového motoru.

Zatímco dříve byl výkon třeba 125kW doménou velkoobjemových agregátů, dnes je takový výkon dostupný v motoru o objemu 1398 ccm. Kromě toho má motor s turbem daleko lepší dynamiku jízdy, než vysokoobjemový agregát.

Každopádně spotřeba na kterou je člověk schopný se dostat s moderním vozidlem i když pomineme to, že motor je při tomto stylu jízdy podtáčen, nejede, apod. tak jsou někdy až opravdu směšně nízké – i když jsou stále daleko od toho co si dovolí tvrdit výrobce v technickém průkazu.

Zvuk

Pokud čtete tento web tak pro vás není auto jen dopravním prostředkem. K spalovacímu motoru patří bez diskuzí i zvukový projev, který umí u citlivějších jedinců způsobit i husí kůži 🙂

Dnes bohužel vzhledem k absenci objemu motory znějí všelijak. Automobilky se dokonce uchylují k tomu, že pouštějí fiktivní zvuk do reproduktorů.. K tomu asi není co víc dodat.

 

 

Veteránům jsem se začal věnovat jako relaxu od mé každodenní práce, kterou jsou webové stránky a online marketing. Po velmi rychlém zjištění, že se jedná o skvělou psychohygienu jsem se pouštěl do dalších projektů, které mi dělají radost.

Komentovat:

Your email address will not be published.

Site Footer