Vliv kávy na vaše zdraví

 Káva a její vliv na zdraví je téma, o kterém lze vést vášnivé debaty. Kávu můžete navíc připravit na desítky způsobů, čímž její zdravotní dopady můžete značně ovlivnit.

Pojďme se podívat na to jakými látkami na naše tělo káva působí a jaký má vliv příprava kávy na množství těchto látek obsažených v našem šálku výborné kávy.

Šlehání mléka na kávovaru
Šlehání mléka na kávovaru

Zdravotní benefity pití kávy

Někteří z nás si odůvodňují pití kávy tím, že jsou prokázány její blahodárné účinky na naše zdraví.

Káva obsahuje kromě kofeinu celou řadu pro tělo důležitých látek - například několik vitamínů B, kyselinu listovou, mangan, draslík, hořčík, fosfor. Velkým benefitem je značné množství antioxidantů. Uvádí se, že člověk stravující se západním stylem stravování, získá při vypití 3 - 4 šálků kávy denně více antioxidantů z kávy, než z ovoce a zeleniny.

Z pohledu příznivého vlivu na snížení rizika onemocnění má káva prokazatelný pozitivní vliv na ochranu mozku před neuro-degenerativními chorobami jakými je Alzheimerova choroba (snížení rizika o 32-60%), dále snížení rizika vzniku cukrovky 2. Typu (23 - 67%), snížení rizika vzniku jaterních onemocnění (o 84% nižší riziko rozvoje cirhózy), z psychologických onemocnění má vliv na nižší míru deprese (o 20%).

Tyto příznivé účinky se však jako u všeho týkají přiměřeného množství a jsou navíc naprosto zásadním způsobem ovlivněny správnou přípravou kávy typu espresso.

Pokud si připravujete turka z několika lžiček půl roku staré namleté kávy, tak svému zdraví rozhodně neprospíváte. Výše uvedené benefity se pochopitelně vztahují na pití čisté kávy - tedy bez mléka a cukru.

Mezi negativní efekty pití kávy patří při vysoké konzumaci kofeinu (špatně připravená káva, nebo velké množství kávy) vlivem přílišné neurové stimulace také zvýšení nervozity až úzkosti. Negativně je ovlivňován také spánek s čímž může souviset celá řada dalších navazujících problémů.

Kofein

Na začátek je dobré vyjasnit si co je to vlastně kofein a jaký vliv má na náš organismus:

V lidském organismu funguje kofein jako stimulátor centrální nervové soustavy (CNS), dočasně potlačuje únavu a probouzí bdělost.

Obsah kofeinu v kávovém zrnu se různí podle druhu kávovníku a metody zpracování zrn. Dokonce v plodech jednoho keře může být, co se týče obsahu kofeinu, velký rozdíl. Takže jeden šálek kávy obsahuje od 40 mg u espressa z odrůdy Arabica (30 ml) až po 100 mg na 120 ml v obyčejné překapávané kávě. Obecně dlouho pražená kávová zrna obsahují méně kofeinu než lehce pražená kávová zrna, protože proces pražení snižuje obsah kofeinu v zrnu. Arabica obsahuje méně kofeinu než robusta.

Kofein se vstřebává v žaludku a tenkém střevě. Z kávy se vstřebává po několika minutách po požití. U čaje je to až po 40 minutách, protože obsahuje jiné alkaloidy, které vstřebávání kofeinu oddalují.

Kofein zrychluje tep, uvolňuje hladké svalstvo, rozšiřuje tepny a stimuluje oběhový a respirační systém (srdce a dýchání). Proto pomáhá lidem postiženým astmatem.

Když uvařím člověku zvyklého na dlouhé kávy (60 i 80ml) pravé espresso - nebo ještě hůře ristretto, většinou to po prvním usrknutí okomentuje "To je síla, to mě zabije", nebo "Teď nebudu celý víkend spát."

Přitom v takto připraveném šálku je nesrovnatelně méně kofeinu, než v šálku 80ml bazénu z pře-extrahované kávy.

Síla chuti kávy nesouvisí s množstvím kofeinu v nápoji. Respektive je to možné takto říci, ale opačným směrem - čím má káva vodovější chuť tím více je v ní kofeinu.

Žaludek

Pokud porovnáme všechny způsoby přípravy kávy ze zdravotního hlediska, vyjde nám, že nejzdravější kávu lze připravit pouze jedinou metodou a tou je příprava jako espresso.

To není tak špatná zpráva, protože skvělé espresso je fantastické jak chuťově tak aromaticky a ještě k tomu je zdravé.

Správně připravené espresso je totiž olejová emulze, která je jako jediná pro náš organismus snadno stravitelná.

Jde právě o onu jedinečnou souhru okolností, kterými jsou: určité množství kávy, teplota a tlak, kterým voda přes kávový puk prochází, díky kterým vznikne ona olejová emulze.

Právě ze zdravotních důvodů by se mělo espresso vždy připravovat stejným způsobem a pokud někomu nevyhovuje buď jeho výrazná chuť nebo jednoduše to, že má nápoje příliš málo, mělo by se espresso "zvětšit" tím, že se dolije horkou vodou, nikoli, že se nechá déle protéct.

Po protečení toho správného a jedinečného množství emulze se totiž v kávě vypotřebovaly všechny esenciální látky a voda prochází přes dřevinu (celulózu), ze které extrahuje již látky, které nám neprospívají a to nejen daleko větší množství kofeinu, než je v prvotní fázi nápoje ale i rakovinotvorné látky, které degradují jinak příznivé anti-oxidanční účinky dobře připraveného espressa.

Kromě toho extrakce celulózy s sebou přináší změnu chuti a to různé hořké a trpké tóny včetně vodové konzistence nápoje (nevýrazné chuti - káva s absencí "těla"). Zatímco skvěle připravené espresso provoní celou kuchyň, vůně takto připravené kávy je blíže k vůni instantní automatové kávy.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kofein
https://cs.medlicker.com/1093-kava-a-zdravi
https://academic.oup.com/jn/article/134/3/562/4688575
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14506489
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00125-009-1516-3
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/773949
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11557177
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16772246
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23819683
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1112010