Jak zabezpečit veterána?

Někteří z nás vlastní vzácnější, jiní méně vzácná vozidla. I když auto jako takové nemusí mít nutně tržně nějakou obrovskou hodnotu, pro nás samotné může mít třeba kvůli množství práce na něm odvedené, nebo z jiných důvodů, hodnotu prakticky nevyčíslitelnou.

Myslet si, že se stará auta nekradou je jednoduše naivní. Pro někoho může mít i samotná kastle významnou hodnotu.

Zabezpečení veterána je oproti modernímu vozu složitější v tom, že se s veteránem nejezdí často. Díky tomu s přidáním nějakého sofistikovanějšího elektronického zařízení, které by mohlo vůz sledovat a jeho případné odcizení nahlásit budete řešit jak tomuto zařízení dodat energii.

Pokud máte garáž s elektřinou tak to nemusí být tak velký problém jako když auto parkujete v garáži, kde nemůžete mít na auto permanentně připojenou nabíječku, nebo vůbec nemůžete využít zdroj elektrické energie (garážová stání pod panelovými domy, řadové garáže bez přivedené elektřiny, apod.).

Primitivní zabezpečení (ale v některých případech neméně účinné)

Odpojovač baterie

Asi nejjednodušší řešení je mít prostě odpojenou autobaterii, nebo baterii vůbec v autě nemít. Bez autobaterie auto nenastartuje, takže se s ním zloděj nemůže nikam dostat. Až na to, že auto jde i odtáhnout a to někdy nepěkným způsobem i se zařazeným parkovacím stupněm na automatické převodovce a zataženou ruční brzdou. Viděl jsem takto na vlastní oči odtahovat i odtahovou službu v Praze.

U většiny odpojovačů si s sebou můžete vzít nějaký spojovač s sebou a tím pádem nikdo auto nenastartuje, s obyčejným klíčem ale může odpojovač vyřadit ze hry a spojit napřímo baterii s vozidlem původní kabeláží.

Nošení baterie je ale dost nepříjemné a odpojovač baterie pokud není vysloveně skrytý jen tak někoho od krádeže neodradí.

Skrytý spínač

Jednoduché ale účinné. Může mít podobu od úplně základního vypínače umístěného někde mezi autobaterii a startér či zapalování až po sofistikovanější formy imobilizéru – nejčastěji se využívá například odpojení relé palivového čerpadla. Vypínač si můžete skrýt na jakékoli místo a můžete jim vypínat co si zamanete. Reálná možnost že s vozidlem pak někdo odjede je velmi nízká. Stále jej ale může odtáhnout.

Mechanické zabezpečení

Tato kategorie zahrnuje od naprosto nevzhledných šíleností jako zámek volantu po méně ošklivé až skryté zamykání řadící páky. Viděl jsem i to, že si majitel na svoje auto po jízdě nasazoval botičku.

U těchto zamykání je vcelku riskantní to, že auto bude po krádeži znetvořeno různými pokusy o zničení zabezpečení – tzn. odvrtání, vysekání, a podobně.

Autoalarm

Zařadil jsem do primitivní kategorie, protože předpokládám, že pokud se rozhodnete pro instalaci alarmu do historického vozidla, nebudete chtít tahat kabeláž na nejrůznější místa auta abyste zapojili pohybová čidla, akcelerometry, senzory rozbití skel, apod. Omezíte se nejčastěji jen na základní zabezpečení jako je třeba hlídání odemčení zámku pokud nedojde předtím k odjištění alarmu.

To může posloužit jako výstraha pro zloděje, který se může leknout, nebo pokud auto parkujete před domem tak vás upozorní na to že ho někdo vykrádá. Větší smysl má alarm v případě napojení na nějakou GSM jednotku, tedy pokud vám může dát nějakou formou zprávu, že se s ním něco děje (SMS, prozvonění, zavolání, notifikace na telefon).

Sofistikované zabezpečení

Imobilizéry

Imobilizér
Imobilizér

U lépe vybavených vozů či u aut luxusnějších značek se s ním můžete setkat kolem devadesátých let. U takto starých vozů jsou mimo jiné prvním zdrojem významnějších selhání v oblasti elektroniky, které znemožňuje vozidlo nastartovat. Pokud byste kupovali vůz, který má imobilizér a byli by s ním nějaké problémy již při koupi, doporučuji vozidlo ve vlastním zájmu nekupovat.

Problém nastává už v případě ztráty klíče, kde díky tomu, že spousta starých automobilek zanikla není možné nechat nakódovat nový klíč tak aby si rozuměl se starým imobilizérem v autě. Někdy je poslední šancí imobilizér ze hry úplně vyřadit, což ale vzhledem k tomu, že se často jedná o sofistikovanější zařízení než jen o prosté elektronické odpojování relé palivového čerpadla, dost složité a většina servisů vás s takovým požadavkem odmítne, kvůli nemožnosti garantovat úspěšný výsledek celého snažení.

Satelitní vyhledávání

Nejdražší ale nejspolehlivější variantou je samozřejmě Sherlog – tedy všem dobře známý systém vyhledávání vozidel pomocí rádiové sítě, který není jednoduché odrušit. Sherlog udává že se podařilo najít již několik let po sobě 100% odcizených vozidel. Je to kromě sofistikované sítě a systému dohledávání také tím, že je krádež vidět okamžitě a díky tomu mohou hned vyjíždět k pátrání.

Problém je trochu s cenou. Koupě a instalace zařízení je otázkou 20 – 30.000,- a pak se platí každoroční poplatek 5.000,- za službu jako takovou. Jednotka samozřejmě čerpá energii z elektrické sítě auta, proto také při odpojení baterie bude zařízení k ničemu, pokud zloděj auto nenastartuje. Když ho nastartuje na chvíli aby jej naložil na odtahovku, tak to zase nebude stačit na to aby se záložní baterie v jednotce dostatečně nabila a vydržela tak zapnutá po dobu dohledávání vozu.

U tradičního Sherloga bez knihy jízd nemůžete sledovat vůz na mapě. Vozidlo v případě pohybu a nepřítomnosti autorizačního čipu vyhlásí poplach, což se obratem dozví v dispečinku a začnou situaci řešit ve spolupráci s Policií.

GPS tracker (GPS jednotka)

GPS zabezpečení
GPS zabezpečení

Poměrně levnou verzí je GPS zabezpečení, která má tu nevýhodu, že je možné jej jednoduše odrušit pomocí rušičky, která může ručit jak GPS signál tak GSM signál, protože taková jednotka má v sobě SIM kartu s datovým tarifem a využívá pro komunikaci standardní GSM síť. Výhodou je, že může fungovat podle typu zvoleného tarifu v podstatě na celém světě.

GPS jednotky je možné využít od různých profesionálnějších řešení, které se využívají pro sledování firemních vozových parků až po primitivní řešení, které se používají třeba pro sledování zaběhnutých psů, dětí, a podobně.

Jako u Sherloga budete narážet u méně používaných vozidel na energetickou náročnost. Ta není sice nějak významná, ale po několika týdnech stání bude baterka pravděpodobně vybitá a tím pádem jednotka nefunkční.

Protože většina trackerů, které jsou používané primárně pro jiné účely než sledování aut se nabíjí přes MicroUSB port, můžete si udělat takovou zálohovanou jednotku tím, že připojíte k jednotce nějakou silnou powerbanku o kapacitě třeba 10000mAh či 15000mAh, která razantně zvýší dobu po kterou může být jednotka napájena. Tuto powerbanku následně budete nabíjet z vozu. U tohoto řešení si ale musíte dát pozor na to, že ne každá powerbanka umí nabíjet a být zároveň nabíjena. Elektronika uvnitř powebanky umožní buď jedno nebo druhé.

U profesionálních jednotek, které ale vyžadují buď nějaké elektrotechnické zkušenosti, nebo odbornou montáž je možné jednotky rozšířit o další moduly jako je třeba imobilizační relé. To pak funguje tak, že posláním speciální SMS na telefonní číslo jednotky můžete vozidlu na dálku vypnout zapalování, nebo palivové čerpadlo, nebo něco podobného.

U těchto systémů a trackerů je většinou možné stav vozidla, pohyb a trasy které ujelo sledovat ve webové aplikaci, nebo pomocí aplikace na mobilní telefon. Lze nastavit aby jednotka vyhlásila alarm když vystoupí z určitého rádiusu, který si vyklikáte na mapě. Takové jednotky používají autopůjčovny například pro zjištění, že vozidlo je v zahraničí, i když v podmínkách pronájmu bylo že bude používáno jen v rámci ČR. Jednotka po překročení hranic vyhlásí alarm a pomocí imobilizačního relé je možné auto v řádu minut znehybnit.

Zabezpečení garáže

Protože ve většíně případů, když už s veteránem někam jedete, tak ho máte víceméně stále na očích a jste v jeho dosahu, není vůbec od věci zapřemýslet i nad zabezpečením samotné garáže, které vás na nějaké snahy zloděje upozorní daleko dříve. Kromě toho můžete také případného zloděje nahrát na kameru a prostřednictvím Policie pak pátrat již po konkrétním člověku.

K tomu si více řekneme v dalším článku věnovanám speciálně zabezpečení garáže.

Veteránům jsem se začal věnovat jako relaxu od mé každodenní práce, kterou jsou webové stránky a online marketing. Po velmi rychlém zjištění, že se jedná o skvělou psychohygienu jsem se pouštěl do dalších projektů, které mi dělají radost.

Komentovat:

Your email address will not be published.

Site Footer