Nabíječky autobaterií

Čím nabíjet autobaterii?

Nabíječka autobaterií je nepostradatelným vybavením každého kdo má méně používané vozidlo. Obecně auto jen za pomocí alternátoru nedobíjí baterii úplně do plna, ale spíše do nějakých 85 – 90%. Proto i úplně nové autobaterii prospěje občasné plné nabití – ideálně před zimou. V případě tuhé zimy a krátkých jízd na krátké vzdálenosti i častěji.

Velmi zásadním způsobem tak prodloužíte život baterie, která pak vydrží klidně 7 i 8 let spolehlivého provozu jen touto jednoduchou údržbou.

Kterou nabíječku doporučuji používat?

Vyzkoušel jsem několik nabíječek. V podstatě každá plnila to co měla a pokud nebudete nakupovat nabíječku vysloveně za nějakou podezřele nízkou cenu, měla by splnit to co od ní očekáváte.

Nabíječky se tedy liší především uživatelským komfortem, funkcemi a kvalitou elektroniky uvnitř, kterou bude možné posoudit až po mnohaletém provozu.

Pokud bych měl doporučit jednu nejlepší nabíječku tak by to byla CTEK MXS 5.0.  Tato nabíječka se postará o správné nabití baterie.

Co mám na nabíječce rád jsou široké možnosti připojení, tzn. autobaterii lze nabíjet bez problémů ve vozidle a lze dokoupit nejrůznější prodlužovací kabely, nebo třeba prodlužovací kabel včetně indikátoru nabíjení. Indikátor pak na vás bliká a když uvidíte, že bliká oranžově nebo červeně, je potřeba dobít baterii.

Někteří nedají dopustit na staré nabíječky mnohdy ještě ruské výroby. To není nic proti ničemu, obsluha takové nabíječky už ale vyžaduje základní znalost elektrotechniky nebo alespoň zkušenost s tímto typem nabíjení. Potřebujete vědět jakým proudem nabíjet a jak dlouho a obecně byste měli mít baterii při nabíjení víceméně pod dohledem, protože taková nabíječka v sobě nemá žádnou řídící elektroniku, která by zastavila nabíjení, pokud by bylo něco v nepořádku, nebo ukončila nabíjení když bude baterie nabitá.

Na druhou stranu taková nabíječka právě díky absenci ochranné elektroniky může oživit akumulátory, které jiné nabíječky už vyhodnotí jako vadné.

Oblíbená je nabíječka z Lidlu Ultimate Speed, která poslouží za násobně nižší cenu než například CTEK stejně dobře.

Protože já mám prakticky ve všech autech baterii velmi špatně dostupnou tak mi nevyhovuje možnost jen klasických krokosvorek a také se mi stalo, že například CTEK nabíječka silně podvybitou baterii začala nabíjet, zatímco Ultimatespeed ne.

Další zkušenost byla ta, že nabíječka Ultimate Speed již hlásila plné nabití baterie, když jsem ji ale pak ještě dal na nabíječku CTEK tak ta ji nabíjela ještě další 4 hodiny.

Velká diskuse k nabíječce Ultimate Speed najdete zde.

Kdy nabíjet autobaterii?

Určitě po koupi baterie. Málokdo čte návody natož k autobaterii, ale autobaterie je uskladněna při cca 80% nabití a každý akumulátor trpí určitým samovybíjením – tzn. čím déle baterie v obchodu je, tím více je vybitá. Samozřejmě pokud stojíte u hobby marketu a už nemůžete nastartovat tak z nově koupené baterie nastartovat můžete, je lepší ji ale po dojetí domů nabít doplna.

Pro určení již používaného akumulátoru nejlépe poslouží následující rozpis podle napětí baterie.

  • Více než 12.6V – nabití na 100%
  • 12.4V – nabití cca 75%
  • 12.1V – nabití cca 50% – baterii byste měli nabít (delší jízda – několika hodinová, nebo nabíječkou)
  • 11.9V – nabití cca 25% – baterii byste měli nabít urgentně (obzvláště v zimě byste při chladnějším ránu již nemuseli nastartovat)
  • Méně než 11.9V – vybitá baterie – baterii byste měli nabít okamžitě (může dojít k nezvratnému poškození baterie – kvůli chemickým procesům v ní probíhajících).

* Pomineme samozřejmě to, že prosté měření napětí je hrubě orientační.

Veteránům jsem se začal věnovat jako relaxu od mé každodenní práce, kterou jsou webové stránky a online marketing. Po velmi rychlém zjištění, že se jedná o skvělou psychohygienu jsem se pouštěl do dalších projektů, které mi dělají radost.

Komentovat:

Your email address will not be published.

Site Footer